Consultants bakken er weinig van

Scott Berkun, auteur van onder meer de bestsellers The Myths of Innovation en Making Things Happen, schreef in mei 2008 de prachtige post: The problem(s) with consultants. Hierin uit hij zijn ongenoegen over de vele consultants die niet in fatsoenlijke taal iets uit kunnen leggen, hun eigen onzin geloven en eigenlijk geen idee hebben waar ze over adviseren. Deze kritiek sluit naar mijn idee goed aan bij wat ik in mijn boek Wat is nu eigenlijk het probleem? aankaart. Veel adviseurs formuleren namelijk vaak adviezen die nergens op slaan, omdat ze niet goed zijn onderbouwd. En waarom zijn ze niet goed onderbouwd? Omdat er geen doordachte probleemanalyse aan vooraf is gegaan die bijvoorbeeld een duidelijke oorzaak of een reeks van oorzaken bloot heeft gelegd. Als ze deze non-adviezen dan ook nog in allerlei jargon presenteren, waar Berkun helemaal van over de rooie gaat, dan is het een verloren zaak. The problem(s) with consultants, nog steeds actueel.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s